onsdag den 6. juli 2011

Børn og Bamser + opskriften på trylledej

Jeg har 1 bog om trylledej. Den er skrevet af Henny Iversen og udgivet på Klematis.
Det er den eneste trylledejs bog jeg har, men den har ikke desto mindre givet mig god inspiration og var den der fik mig startet for ca.10 år siden med at lave trylledej.


Igennem årene har jeg lånt flere Klematis trylledejsbøger på biblioteket og jeg er aldrig blevet skuffet. Der er super inspiration i smukke billeder og tegninger.


Henny's opskrift på trylledej er:
2 kopper god mel iblandet 2 spsk kartoffelmel
1 kop fint salt (med top)
3/4-1 kop lunken vand tilsat 1 tsk madolie

Min opskrift på trylledej er:
3 dele mel (den billigste)
1 del fint salt
1 del vand

Når jeg har æltet dejen sammen, lægges den i en plastpose og i køleskabet. Her kan den uden problemer ligge et par dage eller indtil jeg skal bruge den.

Når jeg har modelleret min figur, kommer den i ovnen på 150-170 grader i ca. 2½ time, alt efter størrelsen og den farve jeg ønsker på den færdige ting. Hvis jeg ønsker lyse ting, bages de på svag varme og tiden forlænges. Hvis jeg ønsker mørke ting sættes temperaturen op og bagetiden forkortes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar